onsdag 26 december 2012

Glutenfria, mjölkfria och sockerfria muffins


Det här var inte de vackraste muffins jag åstadkommit precis men är glad att jag lyckades få dem glutenfria, mjölkfria, sockerfria OCH ätbara :) Inte så söta, men det kan man ju inte förvänta sig heller om de ska vara sockerfria. Vi har en väninna som inte kan äta mjölkprodukter eller socker och var sugen på chokladkaka. Googlade olika specialrecept och mixade ihop dem lite och bakade nåt i stil med de här. Det finns inte så mycket specialprodukter med soja och havre och sånt här där vi bor, så jag använde väldigt enkla råvaror. Jag tycker inte om att använda konstgjorda sötningsmedel så det fick bli frukt istället för att ge lite sötma. Det där var för längesen och jag kommer inte ihåg mängderna exakt, bara på ett ungefär. Idag ville jag testa att göra dem glutenfria, förra gången använde jag vetemjöl. De blev faktiskt en aning mjukare i konsistensen som glutenfria. Idag testade jag också att tillägga rivet äpple för att ge lite saftighet. Bananerna får vara så mogna som möjligt, gärna brunprickiga, ju mognare desto sötare. Jag tillsatte inget bakpulver för jag tänkte mig att de skulle bli lite kladdkakeaktiga. Men vill man ha dem lite fluffigare kan man ju testa men en sked bakpulver.

Chokladmuffins utan mjölk, socker och gluten:

1 banan, mycket mogen
1 ägg
1 litet äpple, gärna en väldigt söt sort
1,25 dl glutenfritt ljust mjöl
30 ml neutral olja (jag använde solrosolja)
2 msk kakaopulver

Mosa bananen och riv äpplet fint. För att få smeten så jämn som möjligt kan det vara bra att köra frukterna med en stavmixer. Vispa ihop fruktmoset med ägget. Rör ner mjölet, sikta i kakaopulvret genom en sil om det klumpar sig och  häll i oljan i smeten. Rör tills smeten är jämn. Klicka ut i 8 muffinsformar och grädda i 200 grader ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar