måndag 3 december 2012

Glutenfri efterrätt

Detta var ett litet experiment. Kanske inte det mest lyckade jag nånsin gjort (Jeanette som skriver) men vår glutenintoleranta gäst gillade den. Eller så var hon bara artig.. Tror det blev nåt fel med gräddningstiden och ugnstemperaturen. Skulle ha velat ha den lite mer krispig och seg, som maräng. Den var ganska mjuk och geggig inuti, men var så bränd ovanpå så var tvungen att ta ut den ur ugnen.

Glutenfri tårta:

3 äggvitor
1 ½ dl socker
en nypa salt
½ dl mandlar, finhackade
1 msk majsstärkelse
1 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitorna och sockret och saltet till ett styvt skum. Rör ner resten av ingredienserna och bred ut till en rundel på ett bakplåtspapper (hade slut på papper så jag använde en form ca 20 cm i diameter). Grädda i 200 grader i ca ½ timme.

Fyllning:
2,5 dl vispgrädde
80 g mörk choklad, smält
Vispa grädden och rör ner den smälta chokladen. Bred ut på den kallnade marängbotten. Dekorera med färsk frukt, jag skivade på två kiwin.

Okej, detta hör kanske också till de recept som behöver förbättras. Inte fyllningen men bottnen. Ska testa igen nån annan dag. Smaken föll mig i smaken men botten var botten :)
 

Denna bild är ju inte särskilt fin. Vi är så dåliga på att fotografera. Men kanske man får nån sorts uppfattning om vad vi bakar ändå..

2 kommentarer:

  1. trodde ni piffat upp surdegsgrunden med kiviskivor när jag såg bilden,men sen förstod jag hur gott det var

    SvaraRadera
  2. jag och min fru tyckte det såg jättegott ut.

    SvaraRadera