tisdag 1 januari 2013

Enkel vegetarisk lasagne


Jag är inte nån lasagneexpert men denna blev god. Väldigt enkel att göra och med få ingredienser. Egentligen samma sak som köttfärslasagne men utan köttfärs.

Vegetarisk lasagne:

2 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
lite matolja
2 burkar tomatkross ( á 400g)
1/2 dl vetemjöl
2 msk smör
4 dl mjölk
ca 12 lasagneplattor
250 g mozzarella
salt
peppar

Skala och riv morötterna, hacka löken, pressa vitlöken med en knivsudd och finhacka den. Fräs allt i lite olja tills det blir aningen mjukt. Häll på de krossade tomaterna och låt koka samman i ca 20 minuter. Gör under tiden den vita såsen. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölet. Nu är jag inte så säker på mängderna vad gäller mjölet och smöret, mätte bara upp på ett ungefär. Rör om tills det blir en jämn massa, om den blir för tjock kan man ju lägga i lite mer smör. Häll på mjölken lite i taget och rör och rör så att det inte klimpar sig. Krydda med lite salt och peppar till sist. Smaka av tomatsåsen med lite salt också (jag puréade den en aning med stavmixer för jag tyckte det var för stora bitar). Hacka mozzarellan i små bitar. Varva allt i en lasagneform. Börja med ett lager vit sås och sen lasagneplattor, tomatsås, mozzarella, vit sås igen osv. Avsluta med ett lager vit sås och mozzarella. Jag lade hälften av mozzarellan ovanpå och andra hälften inuti. Om det blir tomatsås över så kan man frysa in den och använda som pastasås senare. Om man vill kan man ju lägga nån örtkrydda i tomatsåsen också. Lasagnen gräddas i 180 grader ca en halv timme.

1 kommentar:

  1. skall prova detta i mellandagarna tror de blir görgött

    SvaraRadera